maandag 2 januari 2017

Balansverslag

Balansverslag
1) Welke literaire boeken spraken je bijzonder aan en waarom? Geef voorbeelden en argumenten.
Na veel gelezen te hebben voor het vak Nederlands ben ik erachter gekomen dat ik romans met daarin (jong)volwassen hoofdpersonages het interessantst vind. Een stel dat bijvoorbeeld samen een kind wil of heeft en daarbij tegen allerlei psychologische problemen aanloopt, vreemdgaat, afhaakt, etc. Als het ware kruip ik dan in de huid van een ouder persoon dat neerkijkt op mensen van ongeveer mijn leeftijd. Ik denk dat dat ook leerzaam geweest is voor me: Iedereen heeft af en toe struggles in het leven terwijl je als klein kind denkt dat papa en mama perfecte mensen zijn.
Ook boeken met daarin thema's als religie en oorlog trokken mijn aandacht omdat deze thema's erg actueel zijn. Door hierover te lezen heb ik sommige wereldproblemen iets beter kunnen begrijpen.

Een van de eerste boeken die ik voor mijn lijst gelezen heb is: ''Komt een vrouw bij de dokter'' van Kluun. Een simpel maar prachtig boek in mijn ogen. Alles dreigt mis te gaan maar de liefde overwint uiteindelijk toch heel veel, niet alles maar dat is in mijn ogen dan ook de realiteit.

''Huis van de moskee'' van Kader Abdolah en ''VSV'' van Leon de Winter vond ik erg 'toepasselijk' om te lezen in deze huidige tijd. Beide gaan onder andere over moslimextremisme. Huis van de moskee geeft je een kijkje in het leven van de mensen in Iran. Je leest hoe je vrienden ineens je vijanden worden, hoe liefde vervangen wordt door haat en hoe mensen doen wat ze gedacht hadden nooit te doen.

De ontdekking van de hemel van Harry Mulisch heeft mij verrast, positief. Ik verwachtte en saai en langdradig boek, maar dat was dus absoluut niet zo. Ik heb vooral veel respect voor alle kennis die Mulisch combineert in zijn boek, elk detail klopt.

2) Welke literatuurlessen zijn belangrijk voor je geweest? Om welke redenen? 
De belangrijkste literatuurlessen zijn voor mij degene geweest waarin we boeken bespraken en daaruit de diepere betekenissen en symbolen haalden. Op die manier had ik namelijk nog nooit echt naar boeken gekeken terwijl literaire boeken vaak diepere betekenissen hebben. Door deze lessen ben ik me ervan bewust te zoeken naar de essentie van het boek. Wat is de verklaring van de titel? Zijn de namen van de personages bewust gekozen? In welke tijd speelt het zich af? Wat heeft de tijd te maken met de handelingen van de personages?

3) Welke ervaring(en) met literatuur hebben absoluut weerstand opgeroepen? Hoe verklaar je die weerstand? Wanneer je bijvoorbeeld iets saai vond, kwam dat volgens jou door een gebrek aan kwaliteit van de schrijver of door jouw manier van lezen?
Ik merk dat ik altijd even rustig moet gaan zitten voor een boek en meteen dertig pagina's aan een stuk door moet lezen, anders kom ik er niet lekker in. Als ik dat niet doe dan lees ik het boek steeds in korte stukjes waardoor ik m'n concentratie snel verlies en het boek minder leuk vind omdat ik er minder goed in zit. Hierdoor wordt een boek vaak langdradig en saai. Als een schrijver binnen die dertig pagina's niet heeft weggegeven waar het boek ongeveer over zal gaan, dan haak ik af. Ik heb niks met superlange beschrijvingen over blaadjes die van een boom vallen bij wijze van spreken.

4) Ben je in de loop van de tijd dat je met literatuur bezig was er anders naar gaan kijken? Probeer die ontwikkeling bij jezelf vast te stellen. Geef voorbeelden van wat je nu beter kunt. Kijk voordat je je antwoord formuleert nog eens terug naar je leesautobiografie.
Zoals ik al eerder zei probeer ik de boeken beter te analyseren nadat ik ze uit heb door te zoeken naar diepere betekenissen. Ook hebben de lessen geschiedenis (vooral uit de bovenbouw) mij heel veel kennis opgebracht waardoor ik boeken vaak beter begrijp. Ik kan de boeken beter plaatsen in de tijd waardoor ik ze weer beter kan analyseren.

5) Loop je blog nog eens door en stel vast waarmee je uiteindelijk al dan niet tevreden kunt zijn, waar het gaat om je aanpak bij het werkproces en je studievaardigheden. Geef voorbeelden. Met welke werkvormen kon je goed uit de voeten, met welke niet? Waarom?
Voor mij werkt het het best om een simpel boekverslag op m'n blog te zetten met daarin bijvoorbeeld de namen van de personages, hun functies, de thema's, de titelverklaring, zelfgeschreven samenvatting, de motieven, opdracht, etc. Als ik dat zelf geschreven heb dan blijft het beter hangen en dat is weer gunstig voor het mondeling. 
Een opdracht als ''schrijf drie dagboekfragmenten vanuit de ogen van de hoofdpersonage'' zijn misschien voor sommige mensen wel leuk om te doen, maar ik vind het belangrijker om de inhoud van het boek te analyseren en daardoor beter te begrijpen.

6) Welke plaats denk je dat de literatuur in het vervolg van je leven te kunnen geven?
Ik heb altijd al veel gelezen en door de middelbare school ben ik echte literatuur gaan lezen. In de toekomst zal ik zeker blijven lezen. Het aanbod boeken is veel groter nu ik al van alles gelezen heb. Ik denk dat je nooit klaar bent met lezen en er zijn altijd punten waarop je jezelf kan blijven ontwikkelen. Ook je smaak verandert dus wie weet vind ik over een aantal jaar ander soort boeken heel leuk om te lezen.

7) Welk advies heb je voor je literatuurdocenten?
Tijdens het lezen heb ik echt heel veel gehad aan mijn lessen geschiedenis over de Middeleeuwen, geschiedenis van Nederland, de Eerste - en Tweede Wereldoorlog, de Koude Oorlog, etc. Ik kon hierdoor boeken beter in de tijd plaatsen en daardoor de inhoud van het boek beter verklaren. Mijn advies is dus om meer tijd te besteden aan geschiedenis en niet alleen de geschiedenis van de literatuur. Voor de mensen die geschiedenis in hun pakket hebben is het altijd handig om hun geheugen ook weer even op te frissen door zulke lessen. Ik denk dat dat veel mensen zal helpen zoals dat mij geholpen heeft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten