donderdag 5 september 2013

Nederlands opdracht 3

 Folkrad is een jongen uit het verleden. Hij vermoord twee Romeinen om een meisje te redden. Samen willen ze de Romeinen begraven zodat niemand erachter komt wat er is gebeurd. Maar ze nemen de paarden van de Romeinen met de Romeinen erboven op mee naar het veen waar ze worden opgeslokt door de zuigende modder. Het meisje, Branthild, grijpt Folkrad stevig vast en zegt dat hij het aan niemand mag vertellen..


Ik vind het verhaal niet erg spannend omdat ik denk dat ik en mijn leeftijdsgenoten te oud zijn voor ‘dit soort’ verhalen. Mensen die verhalen over oude volken leuk vinden, lezen dit boek wel graag denk ik. Het taalgebruik is makkelijk te volgen, maar wekt verder  niet echt spanning op. De meisjes van tegenwoordig lezen graag eerder boeken over make – up, jongens en dates terwijl de jongens van actie, horror en oorlog houden in plaats van verhalen over de oudheid.  Als de gemiddelde 14-jarige puber ‘de slavenring’ zou lezen, zouden ze niet echt hun best doen het boek leuk en interessant te vinden. Laat staan spannend. Als een boek me na een paar bladzijdes nog niet te pakken heeft, heb ik al snel de neiging het weg te leggen, ergens waar ik het niet snel tegen zal komen. Een kind uit groep 7 zou dit verhaal denk ik wel spannend vinden omdat er toch wel mysterieuze dingen in voorkomen waarvan je geen idee hebt waar het over gaat. Waarom mag Folkrad niks zeggen over de twee Romeinen en hun paarden? Waarom is het meisje zo bang dat Folkrad wel iets zegt? Waarom hebben ze de Romeinen en hun paarden vermoord door ze in het veen te laten verdrinken? Allemaal vragen waar je geen antwoord op hebt totdat je het hele boek hebt gelezen.
 


2 opmerkingen:

  1. Hallo Fae,

    Wat een studielust toon jij hier! Ik ben blij verrast nu al een uitwerking bij de opgegeven opdracht binnen te krijgen. Dat belooft nog wat met jou. Ik heb hieronder je inleidende deel overgenomen en aangegeven wat je bij het schrijven nog verbeteren kunt, zoek de verschillen met je eigen tekst.

    Folkrad is een jongen uit het verleden. Hij vermoordt twee Romeinen om een meisje te redden. Samen willen ze de Romeinen begraven zodat niemand erachter komt wat er is gebeurd. Maar ze nemen de paarden van de Romeinen met de Romeinen erbovenop mee naar het veen, waar ze (hier is onduidelijk waarnaar ´ze´ verwijst) worden opgeslokt door de zuigende modder. Het meisje, Branthild, grijpt Folkrad stevig vast en zegt dat hij het aan niemand mag vertellen.

    Dan over de inhoud. Inhoudelijk een duidelijke reactie. Voor jou is het lezen van dit boek inmiddels ook verleden tijd. De volgende zin begrijp ik niet goed:

    Als de gemiddelde 14-jarige puber ‘de slavenring’ zou lezen, zouden ze niet echt hun best doen het boek leuk en interessant te vinden. Laat staan spannend.

    Je hoeft toch niet je best te doen om iets spannend te vinden? De schrijver moet de kunst beheersen de lezer in het verhaal mee te nemen, de schrijver moet m.i. zijn best doen. Zie je overigens dat je zin niet congruent is? Het onderwerp ´de 14-jarige puber´ komt in getal niet overeen met het onderwerp in de tweede hoofdzin ´ze niet echt hun doen´.

    Groet,

    T. Philipsen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heei,

    Je hebt een korte samenvatting geschreven met daarna argumenten wat jij van het boek vindt. De argumenten zijn erg duidelijk en goed beredeneerd. Je hebt goed uitgelegd waarom het boek jou niet zo interessant lijkt. Verder heb je gebruik gemaakt van wel erg lange zinnen en missen er soms komma's en punten. Voor de rest ziet het er prima uit.

    BeantwoordenVerwijderen